Menu
PL

Czy tworzenie aplikacji mobilnych musi być takie drogie?

Aplikacje mobilne potrafią być bardzo drogie. Zarówno z perspektywy startującego biznesu budującego MVP, jak i dla dojrzałych firm, które nie mogą sobie pozwolić na stopniowe budowanie produktu, lecz muszą od razu zainwestować w całościowe rozwiązanie.

Dlaczego development aplikacji mobilnych jest drogi? Podstawowym powodem jest podział użytkowników na platformy. Warto zasięgiem objąć przynajmniej dwie największe, czyli iOS i Android. Tych pierwszych jest mniej, ale w praktyce mogą generować więcej niż 50% sprzedaży. Do tego pozostają platformy takie jak Windows Phone, które dalej mają swoich sympatyków, a którzy nie mają jednak zbyt wielu ciekawych aplikacji do wykorzystania i przez to często stają się ambasadorami nowych produktów.

Multiplatformowość generuje koszty. Dzieje się tak, gdyż poza zespołem odpowiedzialnym za rozwój strony serwerowej produktu (.Net, Ruby, PHP) trzeba zbudować zespół zajmujący się produkcją aplikacji na kilka platform, a to oznacza kilku specjalistów więcej, min. Swift + Java. Dlatego poszukiwane są sposoby na optymalizowanie kosztów developmentu aplikacji mobilnych. Przez wiele lat takimi sposobami były aplikacje hybrydowe pisane w HTML5. Wiele firm, które zdecydowało się na takie rozwiązanie żałuje tego kompromisu do dzisiaj, ale o tym innym razem.

Z problemem kosztów tworzenia aplikacji zmierzyli się twórcy platformy Xamarin. Xamarin w największym skrócie pozwala zbudować natywne aplikacje z wykorzystaniem współdzielonego kodu. Tak, natywne.

Stopień współdzielenia jest zależny od implementacji i waha się od 75% do 95% struktury projektu.

To oznacza, że w przypadku wykorzystania Xamarin cała logika biznesowa, warstwy danych, wspólne biblioteki, struktury nawigacji, zewnętrzne moduły, komunikacja z użytkownikiem i testy są wspólne. Dodatkowo, gdy aplikacja korzysta z Xamarin.Forms, to także interfejs może być współdzielony, przy czym jest to rozwiązanie wymagające kompromisów pod kątem wyglądu i wygody użytkownika, więc przyjmie się jedynie dla aplikacji back office'owych / narzędziowych.
XAMARIN NATIVE APPS WITH IOS AND ANDROID AND WINDOWS PHONE LEANCODE LEANCODE.pl Wielkim atutem aplikacji zbudowanych w Xamarinie jest ich stabilność. Osiągnięcie zadowalającego efektu nie jest oczywiście proste, jednak Xamarin mocno wspiera automatyzację testów aplikacji, przez co po dodaniu każdej nowej funkcjonalności można uruchomić testy na nawet kilkuset wirtualnych urządzeniach, przechodząc przez zapisane scenariusze użytkownika w poszukiwaniu największej zmory testerów - błędów regresji. Jest to znikomy narzut pracy w porównaniu z osiągniętymi efektami i oszczędnościami z używania samego Xamarina.

Należy zatem zakładać, że Xamarin skutecznie będzie konkurować z narzędziami natywnymi jako tańsza alternatywa do produkcji najwyższej jakości aplikacji. Platforma została niedawno przejęta przez Microsoft i jest intensywnie rozwijana także pod kątem IoT. Branże takie jak producenci mobilnych gier komputerowych pewnie jeszcze długo pozostaną przy swoich procesach produkcji oprogramowania, gdyż mają rozbudowane zespoły pod kątem podziału na platformy itp.

Jednak firmy, które dopiero rozważają zlecenie aplikacji mobilnych powinny wymagać Xamarina nie tylko dla ograniczenia kosztów, czy zbudowania wysokich jakościowo aplikacji. Bowiem z perspektywy firm, które dopiero rozpoczynają przygodę z Xamarinem ma on jedną, kolosalną zaletę. W przypadku, gdy zaprojektowane w Xamarinie MVP odniesie sukces, to z łatwością będzie można taki projekt przejąć do wewnętrznego developmentu, gdyż łatwiej jest zatrudnić programistów .Net niż tworzyć multidyscyplinarny zespół do oprogramowania mobilnego.

_podobało Ci się?

Łukasz

IT product manager, odpowiada za współpracę z klientami, posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów internetowych i startupów, zebrane m.in. w K2, Audiotece, Appetiq i projekcie REBEL.

twórców zapraszamy do kontaktu

Łukasz Kosman

+48 605 100 922

lukasz@leancode.pl