Menu
PL

Techniczny cofounder

Czy potrzebuję technicznego cofoundera?

10 pytań, na które musisz odpowiedzieć zanim oddasz 50% swojej firmy.

Startupy powstają, aby zaadresować ból klienta poprzez wprowadzenia nieliniowej innowacji. Samo w sobie jest to wystarczająco skomplikowane, a do tego dochodzi jeszcze technologia, która ma nasze rozwiązanie uczynić skalowalnym. Zatem jak zabrać się do budowania startupu bez osoby technicznej na pokładzie?

Budowanie startupu bez osoby z wykształceniem technicznym może być trudne. Ciężko sobie wyobrazić np. stworzenie nowego sposobu przetwarzania danych lub bota ze sztuczną inteligencją bez osoby, która technicznie poświęci się temu, by takie narzędzie powstało. Jednak jest wiele rozwiązań, które wprowadzają przełom na poziomie modelu biznesowego, a nie technologii i ich sukces zależy od smykałki biznesowej, bardziej niż technologii, która pełni rolę drugorzędną – po prostu “ma działać”.

Z drugiej strony oddanie udziałów cofounderowi technicznemu to koszt rzędu nawet 50% Twojej powstającej firmy. O ile na początek takie zobowiązanie nie wydaje się istotne, o tyle w przyszłości taka kwota szybko zaczyna liczyć się w milionach złotych i z pewnością warto nie podejmować takiej decyzji zbyt szybko.

Aby sprawdzić, czy potrzebujesz technicznego cofoundera, odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania.

  1. Czy jesteś entuzjastą technologii?
    Jeżeli nie pasjonuje Cię technologia, nie śledzisz nowinek w branży, obce są Tobie pojęcia UX i użyteczności, to pierwszy znak, że możesz potrzebować przewodnika.

  2. Czy Internet jest Twoim natywnym środowiskiem?
    Czy należysz do osób, które rozpoczynają i kończą swój dzień z Internetem, czy zaglądasz tam jedynie jeżeli musisz?

  3. Czy posiadasz wizję swojego produktu?
    Czy wiesz jak ma wyglądać, jak chciałbyś aby wyglądał z perspektywy klienta? Czy jesteś w stanie na kartce narysować szkice ścieżki klienta przez aplikację?

  4. Czy potrafisz myśleć analitycznie?
    Czy umiesz strukturyzować informacje? Wyobrazić sobie wszystkie przypadki użycia Twojego produktu i systematycznie zbudować do nich instrukcje?

  5. Czy wiesz czego potrzebują Twoi klienci? Jaki jest ich ból?
    Czy wiesz jaki problem rozwiązujesz i co ma być najważniejsze w Twoim rozwiązaniu?

  6. Czy wiesz kim są Twoi klienci?
    Czy wiesz jaka platforma jest dla nich najważniejsza? Czy wolą aplikację mobilną, czy wystarczy im serwis internetowy? Czy korzystają z mediów społecznościowych?

  7. Czy znasz swoją konkurencję?
    Czy znasz dokładnie ich produkty? Potrafisz zidentyfikować ich wady? Wskazać punkty, gdzie Twój produkt ma być lepszy?

  8. Czy wiesz od czego chcesz zacząć?
    Jaka jest najważniejsza hipoteza jaką chcesz sprawdzić przed doskonaleniem produktu? Potrafisz wskazać priorytety?

  9. Czy Twój produkt wykorzystuje różne technologie?
    Czy Twoje rozwiązanie składa się jednocześnie z aplikacji internetowej, aplikacji iOS oraz Android? Czy Twój produkt ma się integrować z istniejącymi dostawcami? Czy potrzebujesz szerokiego zaplecza kompetencji IT?

  10. Jak dużego wsparcia IT potrzebujesz w czasie?
    Jak określasz swoje zapotrzebowanie na usługi programistyczne? Czy po starcie produktu się ono zmniejszy? Czy zmieni się na doraźne wsparcie i rozwój?

Jeżeli na większość pytań odpowiesz twierdząco, to oznacza, że musisz jeszcze poważnie rozważyć oddawanie udziałów przypadkowemu CTO.

W kolejnych artykułach opowiemy o tym jak znaleźć idealnego CTO i o co pytać podczas rekrutacji oraz przedstawimy idealny model współpracy outsourcingowej.

_podobało Ci się?

Łukasz

IT product manager, odpowiada za współpracę z klientami, posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu projektów internetowych i startupów, zebrane m.in. w K2, Audiotece, Appetiq i projekcie REBEL.

twórców zapraszamy do kontaktu

Łukasz Kosman

+48 605 100 922

lukasz@leancode.pl